06 15 66 5006 contact@isabelveenis.nl
Selecteer een pagina

Fase 1 – Heb jij last van spanning en stress?

Voorkom dat je een burn out krijgt!

De grootste oorzaak van een burn out is langdurige spanning en stress en niet weten hoe hiermee om te gaan. Het ontstaan van een burn out heb ik in drie fases opgesplitst zodat je kunt lezen hoe je van stress naar burn out gaat. In deze blog zoom ik in op de eerste fase, het hebben van langdurige stress.


Langdurige stress (de eerste fase)
Je kent wel de lekkere stress toch? Stress die je stimuleert tot prestaties en een extra prikkel geeft om een tandje bij te zetten. Het gevoel dat je vleugels hebt, kennen we bijna allemaal. Stress maakt alert, activeert en stimuleert. En je hebt het nodig om te kunnen presteren.


Ervaar je de laatste tijd wel erg veel stress in je lijf en voelt dat niet prettig? Ben je onrustig en weet je niet hoe je dit kunt stoppen? Soms gaat het vrij geleidelijk en groei je erin mee maar in een andere gevallen voel je direct aan alles dat je stress hebt.

Rustmomenten helpen minder, stress neemt toe
Wanneer je steeds meer van jezelf vraagt en je rustmomenten minder zijn, neemt de stress de overhand. Het is dan geen ‘lekkere’ stress meer maar het wordt overleven. Zo kun je, je na een vakantie topfit voelen en het gevoel hebben dat je batterij weer helemaal opgeladen is. Tot je na enkele dagen op je werk weer terugvalt in het oude patroon waardoor de stress en spanning er weer is.

Maanden of jaren op dezelfde voet verdergaan
De klachten ten gevolge van stress zijn in deze fase nog gering en je lichaam en geest zijn sterk. Je blijft dus gewoon op dezelfde voet verdergaan. Voor je gevoel functioneer je nog heel goed. Deze fase kan enkele maanden tot zelfs jaren aanhouden zonder dat je overspannen raakt. Afhankelijk van je lichamelijke en geestelijke reserves. Toch speelt er zich ondertussen van alles af in je lijf. Je maakt namelijk constant cortisol (stresshormoon) en adrenaline aan. Hierdoor slaap je slecht en komen je hoofd en lijf steeds meer in de vechtmodus waardoor je (lichamelijke) klachten ontwikkelt.


Situaties en kenmerken die spanning en stress opleveren zijn:

• De huidige coronacrisis bijvoorbeeld kan veel stress veroorzaken.
• Een te hoge werkdruk.
• Conflicten die je te lang laat doorsudderen.
• Grenzen die je niet of niet tijdig aangeeft.
• Te lang, te veel eisen aan jezelf stellen.
• Een (te) hoog verantwoordelijkheidsgevoel.
• Ja zeggen maar nee voelen.


Als stress een patroon wordt
De graadmeter om te bepalen of je last hebt van langdurige stress is als je twee tot vier weken onafgebroken last heb van stress- en/of spanningsklachten en je niet hersteld na een paar dagen rust. In dat geval kun je spreken van een patroon wat zich aan het ontwikkelen is.

Herken jij je in deze fase en wil je erger voorkomen?
Zijn je stressklachten van milde aard of pieker je regelmatig? Heb je een vol hoofd en wil je meer rust in je hoofd en lijf? Lees dan mijn artikel met 10 praktische tips om direct rust te krijgen.

Merk je dat je al verder bent en volstaan de tips niet (meer)? Kijk dan eens of mijn coachaanbod je aanspreekt. Of vul alvast deze klachtenlijst in, plan een intakegesprek en we bespreken direct waar jij staat.

In mijn volgende blog vertel ik je over fase 2 (overspannen raken).