06 15 66 5006 contact@isabelveenis.nl
Selecteer een pagina

Fase 2- Van stress overspannen raken en wat je kunt doen

In mijn eerdere blog kon je lezen over de aanloop naar een burn-out. De eerste fase zoals ik het noem (langdurige stress en spanning). In deze blog, bedoeld als ‘stresspreventie’, neem ik je mee in de tweede fase van stress naar overspannen raken. Met dit artikel wil ik je waarschuwen voor gevolgen van langdurige stress.

Aanhoudende stress
Door de aanhoudende stress pleeg je roofbouw op jezelf. De energie in je lichaam begint op te raken. En de hoge cortisol-waarden eisen zijn tol. Je dagelijkse belastbaarheid neemt af en je krijgt moeite om al je activiteiten naar tevredenheid uit te voeren.

Zo kan kan het zweet je regelmatig uitbreken en je overziet het allemaal niet meer. Dit is een teken dat het je te veel is en dat je overspannen raakt.

Bij overspannenheid heb je meerdere mentale- en lichamelijk klachten.

Daarnaast kun je het ook gaan merken aan je gedrag en/of de omgeving merkt dit aan je. Veel voorkomende klachten zijn:

Mentale klachten
• Gevoelig voor prikkels
• Veelvuldig piekeren
• Twijfelen aan jezelf
• Meer fouten maken
• Concentratieproblemen
• Stemmingswisselingen
• Opgejaagd gevoel
• Weinig zin hebben in dingen
• Emotioneel zijn, verdrietig, boos, gefrustreerd

Lichamelijk klachten:
• Vermoeidheid
• Slecht inslapen, wakker worden of juist eindeloos kunnen slapen
• Pijn in de spieren, schouder, nek, benen of kaken (tintelingen)
• Buik- of maagspanning
• snelle hoge ademhaling, hyperventileren
• Hoofdpijn/migraine
• Duizeligheid
• Snelle hartslag
• Het koud hebben of veel transpireren

Gedrag:
• Minder aankunnen of bepaalde situaties niet aankunnen
• Als een berg tegen normale dingen opzien
• Gestrestst, opgejaagd, onrust
• Perfectionistisch zijn
• Snel geëmotioneerd
• Bezorgd over toekomst of gezondheid
• Kritisch voor zichzelf of de ander
• Behoefte aan meer controle
• Hard werken en doorzetten

 

Wil jij weten hoe je ervoor staat en door middel van stresspreventie aan de slag gaan? Download mijn klachtenlijst, vul hem in en mail hem naar mij. Dan bespreken we samen de uitkomst. Wil je dit liever samen doen? Plan een inzichtcall via dit formulier.

Van stress naar overspannen: je merkt aan je lichaam dat de stress de overhand neemt, het sloopt je
Ja, dat is misschien pijnlijk om te lezen als je dit nu ervaart. Maar je kunt er iets aan doen zodat je erger voorkomt.

Bijvoorbeeld tijdelijk minder werken en beter zorgen voor jezelf.

Je zoekt ontspanning in bijvoorbeeld beweging, mindfulness of mediteren.

Wat vooral je situatie verbetert is dat je onderzoekt wat de stress bij jou veroorzaakt.
Als er een onderliggend probleem is dan moet dit aangepakt worden om de stress niet in stand te houden. Tot slot is het belangrijk dat je erkent en accepteert dat de stress de overhand neemt. Daardoor ervaar je weer rust en kun je gaan herstellen.

Met jezelf aan de slag om erger te voorkomen
In deze fase heb je echt iets te doen bij jezelf om de verandering structureel te laten zijn. Daarmee voorkom je preventief een burn-out en weet je hoe je vanaf nu met stressvolle situaties om kunt gaan. Dit is jouw eigen stresspreventie.

Denk je nu door het lezen, ja dat wil ik wel maar hoe dan? Het is belangrijk om te weten dat je dit niet alleen hoeft te doen. Zoek hulp bij je huisarts, de bedrijfsarts, een coach of psycholoog.

In deze fase herstel je met de nodige rust snel

Het verschil met een burn-out is dat het herstel in deze fase, met de nodige rust en juiste aanpak, snel plaatsvindt. Goed nieuws dus en je voortaan zicht op je eigen stresspreventie.

Wanneer je niet ingrijpt
Er zijn helaas veel mensen die niet ingrijpen en hopen dat het vanzelf overgaat. Wat je ook vaak ziet is dat mensen het zelf onvoldoende in de gaten hebben.

Zoals ik al aangaf gaat overspannenheid gepaard met veel lichamelijke- en mentale klachten. Vaak ga je door vanwege je loyaliteitsgevoel naar anderen door. Ook perfectionisme speelt bijna altijd een rol. Opgeven voelt vaak als falen. Weet dat dit kan uitmonden in een burn-out en dat is het laatste wat je wilt. In mijn volgende blog vertel ik je over het daadwerkelijk hebben van een burn-out (fase 3).

Wil je weten hoe je ervoor staat en/of het nodig is om actie te ondernemen?
Ik help je graag bij het in kaart brengen van je klachten. Samen kijken we naar wat er nodig is om weer lekker in je vel te zitten. Hoe eerder je aan de bel trekt, hoe beter.