06 15 66 5006 contact@isabelveenis.nl
Selecteer een pagina

#1 Faalangst & perfectionisme

Kenmerkend voor perfectionisme is het hebben van (faal)angst. Een angst die vaak ontstaat in de kinderschooltijd. Als je faalangst hebt wil je kostte wat het kost vermijden dat je fouten maakt omdat je je dan slecht of mislukt voelt. Er zijn allerlei redenen waardoor je faalangst kunt ontwikkelen. Het hoeft zeker niet altijd te betekenen dat je een slechte jeugd hebt gehad.

Bevestiging
Een kind wil graag bevestigd worden door zijn/haar omgeving en dit kan bijvoorbeeld door goed te presteren. Hierdoor wordt onbedoeld de druk opgevoerd. Als de prestatie niet lukt kan een kind last bij een volgende prestatie en faalangst ontwikkelen.

Karaktereigenschappen, opvoeding en situaties/gebeurtenissen die jouw pad kruisen zijn ook van invloed hierop.

Wat doet angst?
Bij angst word je gevarensysteem geactiveerd (sympathisch zenuwstelsel) en die zet jou in de vecht of vluchtstand:

  • Adrenaline wordt geproduceerd en je gaat aan
  • Je wilt weg van de angst dus bewegen
  • Je probeert uit de gevaarlijke situatie te komen
  • Helder denken lukt op dat moment niet omdat je bloed naar je actieve delen gaat zoals armen, benen en spieren
  • Je hartslag gaat omhoog
  • Je verbruikt meer zuurstof en je ademt sneller

Omdat je geen overzicht meer hebt, bloed wordt weggehaald bij je hersenen, voel je nog meer angst. Je raakt in paniek of krijgt een black out. Dit is heel vervelend om mee te maken.

Overigens hoeft je angst niet altijd tot paniek te lijden maar ervaar je angst als een verlammend gevoel, een bal of knoop in je buik en het houdt je flink bezig.

Oertijd
Vroeger, heel vroeger was dit een mechanisme om te kunnen overleven. Maar we hebben dit al lang niet meer nodig, echter werkt ons brein nog wel steeds zo.

Je past je gedrag aan
Omdat de trigger voor faalangst is opgeslagen in je brein (bewust of onbewust) ga je bij volgende gelijksoortige situaties je gedrag aanpassen. Tegenwoordig is dit niet letterlijk vechten of vluchten maar vermijden of controle.

Voorbeeld: Je wil de angst voorkomen dus ga je onder je niveau werken (vermijden). Een andere manier is je situaties (werk bijvoorbeeld) sterk onder controle houden.

Kortom weg van de allesoverheersende angst. Een natuurlijke reactie.

Kind versus volwassen
Het gedrag wat je als kind hebt ontwikkeld kan ook in het heden plaatsvinden. Je hebt nog steeds dezelfde beleving bij bepaalde situaties waarin je getriggerd wordt. Dan wordt je angst weer geactiveerd en ga je daarnaar handelen.

Perfectionisme door faalangst
Door faalangst kun je perfectionisme en allerlei andere eigenschappen ontwikkelen die voortkomen uit het gevoel van angst. 

Daar ga ik je de komende tijd meer over vertellen.

Weet dat je geraakt wordt in een oud gevoel waar je nu nog een beleving bij hebt.


Ik ben heel benieuwd of dit herkenbaar voor je is?

Mocht je hier vragen over hebben stel ze gerust onder mijn blog of op mijn Instagram.

De volgende post gaat over ‘bevestigingdrang’.

Wil je werk maken van je faalangst, oftewel je (faal)angst loslaten check dan mijn aanbod!