06 15 66 5006 contact@isabelveenis.nl
Home » Blog » Tips voor rust in hoofd en lijf » Onzekerheid in Coronatijd? Zo hou je jezelf in balans

Onzekerheid in Coronatijd? Zo hou je jezelf in balans

door | 30 sep, 2020 | Tips voor rust in hoofd en lijf

Weet je nog dat moment waarop de intelligente lock-down een feit was?
Ik voelde me verloren. Mijn werk was in een klap weg. Pats boem! Van een goed gevulde agenda met uitsluitend face to face coachgesprekken naar…NIETS. En ja, ik koos er ook zelf voor om geen fysieke coachafspraken meer te laten plaatsvinden. Met een kwetsbare man en twee basisschool kids thuis was het geen haalbare kaart om dit wel te blijven doen. Daarnaast stond 90% van mijn coachees er hetzelfde in. Dus we schoven het op en een enkeling koos voor telefonische of online coaching. Ontreddering bij mij was het gevolg. Ik voelde me wankel en was zoekende naar houvast. Waar begin ik? Hoe moet het nu verder? Tja en geen afspraken is geen inkomen…ik voelde me machteloos. En dat ging alleen nog maar over mijn werk, de rest laat ik hier even buiten beschouwing.

Herkenbaar?
Ik ben benieuwd of jij dit ook herkent? Het gevoel van de knoop in je buik want NEEEE dit is niet wat ik wil. Het gevoel van PANIEK want de muren komen op je af en je voelt eenzaam. Het missen van social talk op de werkvloer? Of misschien je weerstand tegen online meetings omdat het veel van je vraagt en je ontzettend moet aanpassen en je er eigenlijk onzeker door voelt. Kortom heel wat extra ballast die erbij is gekomen en waar we allemaal mee moeten dealen. Het vergt nogal wat van ons.

Wat als je dus vastloopt met jezelf, je het even niet weet zoals ik ook heb geworsteld in het begin. Misschien loop je hier nu nog steeds tegenaan.

Wat je beter niet kunt doen
Wat we geneigd zijn te doen in situaties waar we geen grip op hebben en we juist wel controle willen is:

  • Grijpen naar houvast door als een kip zonder kop te gaan rennen, het stoom komt bijna uit je oren
  • Nog harder werken
  • Direct willen oplossen
  • Het probleem vermijden om het niet te hoeven voelen
  • Overdreven positief gaan denken

Metafoor pingpongbal
Ik kan je vertellen dat dit misschien wel even werkt (korte termijn) maar niet voor lang. Waarom? Omdat je geen ruimte geeft aan hoe je je echt voelt door deze situatie. Stel je eens voor dat je gevoel een pingpongbal is en dat deze pingpongbal er niet mag zijn. Dus je stopt hem in een glas water, je wilt de pingpongbal niet voelen dus je duwt hem onder water (wegduwen). Werkt dit? Ja, als jij genoeg kracht zet dan werkt dat inderdaad. Maar dat moet je dan wel voor lange tijd blijven doen. En vertel eens, hoeveel energie kost je dit? Veel, het kost veel energie om de pingpongbal steeds te laten verdwijnen en onder water te duwen en sterker nog als je het opgeeft steekt ie als een malle weer boven het water uit. Al je harde werken is voor niets geweest.

Wat werkt dan wel?
Wat zijn acties of inzichten die wel werken? Een van de eerste dingen die ik in zo’n situatie doe is even gaan zitten met mezelf. Gewoon even niets en even afstand nemen van de situatie. En flink zuchten en zakken in mijn lijf. Dit is het accepteren van de situatie.

Accepteren is het aangaan van je gevoelens, je gedachten en je gedrag. Dus zitten en niets doen en ruimte geven aan je gevoel en ja dat betekent dat het misschien niet zo leuk is of dat je er verdrietig over bent. Wees mild voor jezelf en zonder oordelen. Ja DOEN dus!

En verder kun je beter:

  • Wel onder ogen zien wat er gebeurt en hoe dit voor je voelt (de pingpongbal mag er zijn).
  • Wat is dat gevoel precies en waar voel ik dat in mijn lijf?
  • Wel even op de pauzeknop drukken en stilstaan.
  • Wel bewust blijven ademen.
  • Wel praten over je gevoelens of schrijf het op.
  • Wel even gaan wandelen.
  • Wel erbij blijven.
  • Wel tegen jezelf zeggen dat het is wat het is.

Ok, is dat het?
En je vraagt je nu misschien af, is dat het dan en moet ik me maar overgeven? Nee hoor als je voelt dat je paniek zakt en je weer wat rustiger bent dan ga je kijken naar de mogelijkheden. Vanuit rust. Want vanuit paniek of angst kun je geen heldere keuzes maken omdat je dan alleen maar weg wilt uit je situatie. Dus eerst accepteren en dan in actie komen. En ga je opties en mogelijkheden maar na, spreek het uit en ga het doen.

Versoepeling
Gelukkig hebben we al weer wat van onze vrijheden terug. Echter zijn we er nog niet. We weten niet hoe het precies zal gaan als het bijvoorbeeld herfst/winter wordt, we allemaal weer binnen zitten en we beperkt zijn in het ontvangen van bezoek. En dit kan invloed hebben op hoe leuk we het hebben met elkaar en met onszelf.

Denk je na het lezen ik kan wel wat hulp gebruiken want ik heb nog niet de juiste manier gevonden, maak dan direct een afspraak via contact. Ik help jou helder te krijgen wat het is bij jou en hoe je hiermee om kunt gaan zodat je je weer relaxed, blij en zeker voelt.

Ook zijn de tips van dit blog helpend om je rust te bewaren.

Groet,
Isabel

Welkom! Hier post ik interessante info voor jou over burn-out & perfectionisme. Door te lezen word je je al zo veel meer bewust van je probleem dan ben je al onderweg naar meer rust en zelfvertrouwen.

Gerelateerde artikelen

10 praktische tips voor rust in je hoofd en lijf

10 praktische tips voor rust in je hoofd en lijf

Een veel gehoorde vraag van mijn klanten is “heb je een paar praktische tips of tricks om van mijn gepieker af te komen?” De klachten waar men het dan over heeft zijn het aldoor twijfelen en zorgen maken oftewel de gedachtestroom die maar doorgaat en altijd aan staat.

Lees meer
Stresspreventie – Wanneer stress je overspannen maakt

Stresspreventie – Wanneer stress je overspannen maakt

Wat kun je doen als je al een tijdje stressklachten hebt? Zeker in deze roerige tijd waarin Corona veel impact heeft op ons dagelijks leven en welzijn. Met dit artikel informeer ik je en wil ik je bewust maken van de gevaren van langdurige stress en overspannen raken. Voorkomen is beter dan genezen.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin