06 15 66 5006 contact@isabelveenis.nl
Selecteer een pagina

Zit je af en toe niet zo lekker in je vel of merk je dat je wat somber in het leven staat in deze tijd van het jaar? Dan heb ik voor jou een paar goede tips die jouw kunnen helpen.

(let wel: deze tips werken absoluut maar mocht je last hebben van een flinke depressie of denk je dat er meer aan de hand is dan adviseer ik je naar een huisarts te gaan)

Tips

  • Ga elke dag naar buiten en wandel of beweeg minimaal een half uur. Heel belangrijk dat je in beweging blijft, ook al ben je moe van in beweging zijn krijg je juist energie en je wordt er vrolijker door.
  • Plan elke week iets leuks voor jezelf in. Een bakkie koffie met een vriendin, bezoek aan de sauna, naar de film, een yogales, een shopmiddag etc. Ook al heb je er niet direct zin in, wel doen! En neem iets wat jij eerder leuk vond om te doen.
  • Zorg ervoor dat je gedachten positief zijn. Bedenk elke dag aan het einde wat je leuk of prettig vond die dag. Schrijf minimaal 3 dingen op. En nee dit hoeven geen grootse dingen te zijn. Een klein moment is al genoeg. Het is belangrijk dat je het positieve eruit haalt. Want als je alleen maar negatief denkt, hoe zou je je dan voelen?
  • Loop er niet te lang mee rond. Spreek het uit, heel belangrijk dat als je een offday hebt of een periode niet zo lekker in je vel zit. Spreek hierover met iemand die je vertrouwt, een vriend/in, familielid of een vertrouwenspersoon.
  • Regelmaat en structuur – Sta op tijd op en plan voor jezelf je dag in. Beste is een dag van tevoren. Probeer elke dag gewoon je ding te doen. Ga niet overdag slapen maar behoud een goed dag/nacht ritme.
  • Trek je niet terug – blijf in contact met mensen Hoe meer je je terugtrekt hoe meer je in jezelf en je misère verzonken raakt. Als je niet lekker in je vel zit en je hebt ook nog eens veel tijd om hierbij stil te staan, er aan te denken dan is de kans groot dat het erger wordt.
  • Alles wat je aandacht geeft groeit is 1 van mijn favoriete spreuken en het klopt. Zowel positieve als negatieve aandacht kun je beïnvloeden door het nog meer aandacht te geven. Dus blijf in contact met mensen en verzet je gedachten.
  • Eet met regelmaat en gezond -Zorg goed voor jezelf en eet 3x per dag. Als je teveel of te weinig eet kan dit invloed hebben om je gemoedstoestand. Te veel suiker kan bijvoorbeeld een wisselende suikerspiegel geven en hierdoor raak je uit balans. Verder is visolie een goede aanvulling op je eten, dit is wetenschappelijk bewezen. Het kan mogelijk een depressie voorkomen. Eet na je avondmaaltijd niet te veel, of liever helemaal niet. Daardoor kan het zijn dat je moeilijker in slaap komt. Hetzelfde geldt voor koffie of alcohol.
  • Het is zoals het is – Let erop dat je niet te veel van jezelf vraagt. Soms is het even zo dat je niet lekker in je vel zit. Weet dat 10 kleine stapjes ook een grote stap vormen. Je doet je best en meer kun je niet doen. Vandaar, het is zoals het is.
  • Geef jezelf een compliment elke dag – Waardeer jezelf. We vergeten onszelf af en toe eens op de schouder te slaan. Geef jezelf juist nu eens wat vaker een compliment. Want ondanks dat je even niet lekker in je vel zit ben je toch gewoon hartstikke goed bezig!
  • Stop met piekeren! Als je veel piekert en je kunt dit niet stoppen probeer dan eens een mindfulness oefening. Ik heb er 2 op mijn site staan die erg fijn zijn en helpen je gedachten te stoppen. Meer tips om te stoppen met piekeren en voor meer rust in lijf en hoofd? Tips bij piekeren

Een andere fijne oefening om meer rust te krijgen in je hoofd is deze korte mindfulness meditatie:

OEFENING
(Lees eerst deze tekst voordat je begint)

Ga even zitten op een bank, met 2 voeten op de grond en je handen losjes op je benen. Adem in en adem uit door je neus. En doe dit de komende 10 minuten….en sluit dan na 3 x je ogen. Laat al je gedachten maar gaan. Veroordeel ze niet.

En als er weer een gedachte langs komt. Veroordeel niet, maar adem in en uit door je neus.

En kom steeds gedurende deze 10 minuten terug bij je ademhaling als je wordt afgeleid door je gedachten of iets anders. Je hoeft alleen maar te ademen, er te zijn.

En om jezelf bij de les te houden kun je bij elke in en uitademing het volgende zeggen:

IK BEN
NU HIER
IN DIT

In totaal dus 3x in en uit ademen en dan weer opnieuw beginnen. Probeer het maar eens. Hiermee kun je steeds terug komen bij jezelf als je weer afgeleid wordt van je gedachten.

En wat merk je, als je dit 10 minuten doet, voor jezelf. Hoe voelt je lijf? Hoe is je ademhaling? Hoe is het met je gedachten gesteld?

Nogmaals niet veroordelen alleen bemerken.

Doe dit elke dag, 10 minuten of zo vaak als je wilt. En als je een moment hebt dat je denkt, mijn hoofd draait overuren doe dan dit.

Adem in en adem uit.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt en dat je je hierdoor wat beter voelt.

Heb je het idee dat er meer aan de hand is of kom je er zelf niet uit en wil je hier iets aan doen dan kan ik je wellicht helpen.

Interesse? Neem dan contact op!

Warme groet,